Bouwprojecten

Bulb met motor

Maarte van Logten (update okt 2017)

Omdat de Gudsekop een skutsje is zonder motor (hooguit tijdens wedstrijden een aangehangen buitenboordmotor, ziet niet uit) kan ook het model geen motor hebben.

Wat wel nodig is om te zeilen is een valse kiel. Omdat die er toch moet komen is dat ook een uitgelezen plek voor de voorstuwing. De vraag was alleen hoe. In eerste instantie gedacht aan een waterpomp in de boot zelf en met een waterslang naar de bulb of direct naar boeg of hek. Een beter alternatief leek de pomp inbouwen in de bulb. Minder herrie en meer in de lijn van het eerder gestelde over het natuurgetrouwe model.

Als we dan toch iets gaan inbouwen in de bulb dan kan dat ook een motor met vertraging zijn en een (klap)schroef.

Nu is het zo dat alles kapot kan en dus elk in te bouwen onderdeel gecontroleerd c.q. vervangen moet kunnen worden. Na even zoeken naar afdichtingen (ringen, klemmen, pvc rioolpijp) uiteindelijk uitgekomen bij een potje met deksel. Een verlengstuk erop van een spuitomhulsel en de voor- en achterzijde gemaakt van gegoten loodstukken. De achterzijde voorzien van een sparing voor de as. Dit geheel omkleed met loodslabben en vastgeljimd met 2-componenten epoxylijm.

De connectie met het schip bestaat uit 2 rvs draadeinden met daartussen in de 2 stroomdraden voor de motor. Omdat e.a. proefondervindelijk gemaakt wordt is in de boot een reeks doorvoeren gemaakt zodat de bulb naar voor of naar achter gemonteerd kan worden.

De motor gaat waarschijnlijk alleen vooruit draaien ivm de klapschroef van Robbe. Ook hard en zacht is niet relevant, aan/uit volstaat en dat kan met een relaisbordje of zelfs een servo schakeling. 

Tri Foiler hydro trimaran 

Maarte van Logten (update 9 juli 2015)

trifoilerDeze Hobie trimaran is de snelste commercieel uitgebrachte zeilboot. Met twee zeilen op de beide zijdrijvers (amas) en de besturing vanuit de romp is het speciale aan deze boot dat de amas zijn uitgevoerd met hydro zwaarden. Ook het roer heeft een hydro vlak.Hierdoor komt de boot bij voldoende snelheid uit het water en vaart op de hydro's: minder weerstand en nog meer snelheid. 

trifoiler romp

Omdat ik geen spantenplan kon vinden heb ik bovenaanzicht en zij aanzicht overgebracht op balsa. Vervolgens in de vorm geschuurd en op basis van foto;s geprofileerd. Daarna zoveel mogelijk uitgehold, iets wat ik na het aanbrengen van de glasmat nog verder zal doen.

Hollandse boot

Update d.d. Jan 2017

hollandse bootDeze modellboot met afmeting van zo'n 50 cm wordt gemaak van gebogen eikenhout. Omdat de beide vlakdelen 5 cm breed zijn en 4 mm dik was het standaard buigijzer, van Ben, van 10 mm breedte te beperkt van afmeting en capaciteit. Peter had echter een oude waterkoker omgebouwd tot buigijzer. Werkte perfect totdat de overhittingsbeveiliging niet bleek te werken. Zat er gewoon niet op.

Duwbootje

plan210 copyAlle leden van Titanic worden uitgenodigd, zelfs uitgedaagd, om een duwbootje te maken. De mooiste, meest unieke, snelste, meest opvallende etc. zal een prijs krijgen bij de presentatie bij opening Vaarseizoen 2016. Je ziet, tijd genoeg om te bouwen en genoeg speelruimte voor de juryom te beslissen wie in aanmerking gaat komen voor deze prijs. Omdat het zelfs voor de startende modelbouwer te doen moet zijn om dit bootje binnen afzienbare tijd (tussendoor) te maken verwachten we een maximale competitie. Door Guus is een mooie vertaling (pdf, 5 mb) gemaakt van voor model B.11.116 uit ons Tekeningen Archief (let op: de maten wijken iets af).

E.S.F. Surveyor

Rob Schepens (mei 2016)

DSCN4823 kleinHet model is gekocht bij Deans Marine in Engeland en is een bouwpakket met glasfiber romp en voornamelijk kunststof opbouw. De schaal is 1:20 en het origineel is zo'n 16m lang.

Smit Rotterdam

Sjef van der Velden (update febr 2016)

Ik ben nu ongeveer een jaar lid van M.B.C. Titanic en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb iedereen leren kennen en een ieder mij natuurlijk en heb met sommige leden een leuke band. 

Afbeelding1Een ieder weet dat ik genoodzaakt ben om groot te bouwen getuige mijn Smit Rotterdam schaal. De bouw van dit schip vordert gestaag ik heb ook veel kunnen bouwen op manifestaties zoals Maritiem en weldra weer in Soesterberg. Het wordt door de bezoekers van de diverse evenementen vol belangstelling gevolgd. Wie weet komen er nieuwe leden uit voort zodat we nog meer activiteiten kunnen ontplooien.

 

 

 

Parapente

d.d. 22 mei 2016

para lo (3)rcflair 3

Soms wil je wel eens wat anders. Een oude hobby maar dan in een modern jasje. Na een eerste poging die jammerlijk misukte (geen rekening gehouden met trekkrachten bij het starten) nu een meer degelijke uitvoering.

 

Opduwer

(update 2 okt 2015 Maarte van Logten) 

P1020615 [640x480 web]Deze opduwer is gebouwd vanaf de bouwtekening zoals ie in het TekeningenArchief te vinden is onder nummer B.12.018

P1020394 [640x480 web]Gemaakt van balsahout (latjes en blokken) en gebouwd op een bouwraam. Eerst het spantenplan verticaal gedupliceerd op de computer en vervolgens alle spanten uitgeknipt en met pritt opgeplakt op multiplex. De uitgezaagd en op de laten gelijjmd op de voorbewerkte bouwplank. Makkelijk met uitrichten.

HET A-B-C van LIPO (Lithium Polymeer) ACCU’S

  • Bij aanschaf moet je weten hoeveel Volts je LiPo accu moet leveren, welke constante langdurige stroom en welk piekvermogen (Ampère). Dit is afhankelijk van de motoren en elektronica die je gebruikt.

Opduwer

Jan van Iwaarden (1 nov 2015)

De eerste werkzaamheden zijn uitgevoerd. Allereerst een mal gemaakt voor de romp met de juiste maten. als je eventueel een keer met je scheepje aan een landelijke wedstrijd mee wil doen is de juiste maat belangrijk.
8 x 16 inch oftewel 203 mm breed en 464 mm, er is dan wel een marge van 7,5 mm in de lengte en 5 mm in de breedte. 

 

IMG 4174

 

 

Gudsekop

(update 20150917, Maarte van Logten)

IMG 0260Dit bijzondere friese skutsje staat al (te) lang in de steigers. Bedoeld om in 2013 gereed te zijn is het bij Maritiem 2015 niet veel zichtbaar verder. Inmiddels zijn de zijzwaarden en het roer in de juiste vorm en is er een proef mast, giek en gaffel gemaakt. Of de mast hol wordt is nog uitdaging omdat ik nog twijfel aan de te realiseren gewichtsbesparing.

Boyce Kayser

Even voorstellen, Boyce Kayser 8 jaartjes jong uit Drunen.

IMG 20151014 WA0002

Tja, je bent 8 jaar jong, en je hebt ineens het modelbouw virus te pakken na een bezoek aan Maritiem. Dan wil je ook een boot bouwen.

Een modelbouwer gaat je helpen, met je eerste boot. Je hebt een eigen idee hoe die boot er uit moet zien. Na wat zaagles te hebben gehad, ga je aan de slag. en na enkele weken stug door bouwen heb je jou eerste boot af, de modelbouwer heeft geholpen om het scheepje te voorzien van een motor en roer.